Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Köp- och insamlingsprocess - Sida 1 av 1

Process för insamling av erfarenheter

I denna rapport stÀller vi frÄgan: Hur ser processen ut för insamling av erfarenheter frÄn en organisations verksamhetsprocesser? Vi antar att det finns en optimal insamlingsprocess som inte överensstÀmmer med den existerande insamlingsprocessen. Syftet Àr att ge en idé till riktlinjer för hur en optimal insamlingsprocess kan konstrueras. Vi har gjort vÄr empiriska studie pÄ en enhet i Försvarsmakten. I studien har vi koncentrerat oss pÄ processÀgare och processaktörer.

Sortimentsstyrning inom second-hand

Det finns olika strategier för företag att styra sitt sortiment och sortimentsstyrningen Àr av viktig betydelse för ett företags lönsamhet. Second-hand företag skiljer sig vanligtvis i sin sortimentsstyrning frÄn hur man traditionellt sÀtt arbetar med att bygga upp ett sortiment. Det beror bland annat pÄ att de oftast bygger upp sitt sortiment av skÀnkt gods vilket gör att de inte kan styra över sortimentets utseende pÄ samma sÀtt som ett traditionellt företag kan. Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att ta reda pÄ hur second-hand företag arbetar med sin sortimentsstyrning för att sedan sÀtta det i relation till det traditionella styrningssÀttet. Vi har valt att undersöka tvÄ olika second-hand företag, Emmaus BjörkÄ, en ideell förening och Beyond Retro, ett vinstdrivande vintage företag som pÄ olika sÀtt arbetar med att bygga upp sitt sortiment.

Myrorna & Beyond Retro ? En jÀmförande studie mellan en ideell och en vinstdrivande secondhand-verksamhet

Den svenska andrahandsmarknaden har under senare Är vÀxt sig allt starkare. Förklaringarna till det fenomenet Àr bl.a. den rÄdande miljödebatten och konsumenters nya medvetenhet till deras konsumtionsbeteende. Konsumenten har i dag ett behov att ha en individualistisk stil, vilket kan vara en anledning till secondhand-branschens nyvunna trendstatus och snabba expansion. LÄgkonjunkturen, som drabbade Sverige 2008, kan Àven vara en anledning till den expanderande marknaden.